Почти ужилване
Bulgarian English Russian
Почти ужилване
Рейтинг
УжаснаОтлична 

Как един недомислен проектозакон разбуни пчеларите и как скоростно бе оттеглен

Шест дни. Точно толкова остана на сайта на парламента Законопроектът за изменение и допълнение на закона за пчеларството. Заради него пчеларите насрочиха протест за следващата сряда пред Народното събрание. Недомислените промени предизвикаха бърза реакция от бранша и също толкова бърза реакция от вносителите – днес законопроектът бе оттеглен още преди да стигне до парламентарна комисия. След случая остана само неприятният на вкус въпрос кой и как пише и внася законопроекти, от които така бързо се отказва.

Преди по-малко от седмица десет депутати от ГЕРБ, Реформаторския блок и Патриотичния фронт внасят промените, с които искат да забранят отглеждането на повече от 10 кошера в рамките на един Урегулиран поземлен имот (УПИ), а отглеждането на повече да става само с подпис от всички съседи. Мотивът им е, че това създава „неудобства за собствениците на съседни имоти, включително и възможността за причиняване на имуществени и неимуществени вреди“.

Теория срещу практика

Предложението означава да не се гледат по повече от 10 кошера в населени места, включително и най-малките села и отдалечени махали. Навсякъде, където имотите носят популярната абревиатура УПИ. А под "неудобства и вреди за съседите" се има предвид опасността от ужилвания. Чак след официалното депозиране на законопроекта в Народното събрание обаче, вносителите му се запознават с реалната обстановка. И научават от пчеларите, че огромна част от кошерите в България са именно в населени места – в покрайнините на градовете и селата.

           „По наши данни ставаше дума за 8500 пчелина, които помещават над 410 хиляди пчелни семейства – това са регистрираните с над 10 семейства в населените места“, съобщи Петко Симеонов от Сдружението за биологично пчеларство.

Приемането на закона щеше да принуди всички тези пчелари или да премахнат кошерите над бройката, или да търсят земя извън населените места където да ги преместят. Отделен въпрос е, че това технологично е възможно само през втората половина на октомври или през втората половина на март, обясни председателят на Съюза на българските пчелари инж. Михаил Михайлов.

          „Ние трябва първо да намерим земя, да прекараме ток, вода, да сложим някакъв фургон, да ги опашем с ограда и т.н. Защото най-важното за нас е, че нямаме от нито една застрахователна компания опция за застраховка срещу кражба на кошери“, каза инж. Михайлов.

Според него оплакванията на граждани от пчели са под 100 за последните три години в цялата страна. А подобно ограничение е в противоречие със световната тенденция за все по-зелени градове, чиито растения, естествено, имат нужда от пчели. В България и без това тенденцията е към намаляване. „Пчелите са в градовете, както е известно има и разположени върху големи административни сгради на световни столици, без това да пречи на хората. Нещо повече, добитите пчелни продукти при отглеждане на пчелите в градски условия са чисти или по-чисти в сравнение с отглежданите сред масиви“, се казва в изпратеното от Съюза на българските пчелари писмо до председателя на парламента Цецка Цачева.

           Съмнения за прокарване на интереси

Пчеларите си обясняват тази буря в чаша вода както с незнанието на депутатите, така и с опит за удовлетворяване на нечии интереси. Една от версиите е, че кметовете са настоявали за подобно ограничение върху броя на кошерите. В страната има няколко случая на общини, които са осъдени от пчелари, след като са се опитали незаконно да ограничат броя на кошерите в населените места. Втората версия е свързана със субсидиите. От 17 хиляди регистрирани пчелари в България между 2 и 3 хиляди годишно получават субсидии. Изискването в момента за кандидатстване за тези плащания е да имаш над 20 кошера. Приемането на закона автоматично би извадило от играта голяма част от производителите на мед.

Източник: Clubz.BG, Автор: Иван Бедров